2020年を振り返って

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2020/12/22 04:41
「これは個人の見解であり公式発表ではないため、変更される可能性がある」というありふれた前置きを踏まえつつ、皆さんに何かしら役立つことを願います。ご承知のとおり、2020年で焦点としたのはイングレスを持続可能な状態へ到達させることにありました。これには包括的な企業価値の向上(これはポータルスキャンで大いに寄与しています)やサーバーコストの削減(大幅に削減されました)、収益の増加(改善はされましたが充分とは言えません)がありました。更にこの目標とプレイヤーに楽しんでもらえる機能やゲームプレイを提供することとのバランスを取っていかなければなりません。残念ながら、新型コロナウイルス感染症によってバトルビーコンといったゲームプレイ案に影響が及び、概念を充分に実現させることはできませんでした。何度か酷い状況に陥り、今後もそうなりかねない難しい状況にありますが、私たちは改善に取り組んでいますし、持続可能な状態へ近づくごとに容易となっていっています。そうは言っても、今年はより多くのプレイヤーが頻繁にゲームプレイできることへ焦点を移しました。年間を通してどれだけ実現できたかは分かりません。現時点でお伝えできないこともありますが、皆さんに楽しんでいただけることを願っています。

Perringaiden
返答いただけないことは承知のうえですが、収益を増やすためのサブスクリプション制について、ブライアン・ローズにいま一度確認してもらえないでしょうか?これは長く話題にあがりつづけてきた機能です。

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2020/12/22 09:00
サブスクリプション制については現在進めているところですが、取り組む過程で相当数の難題があることが発覚しました。例を挙げると、iPhone端末でサブスクリプション制を適用していてAndroid端末でログインすると、あるいはその逆の場合にはどうなるかという問題があります。そのため、実装前に発覚した問題の解消に取り組んでいるところなのです。

ZeroHecksGivin
時間を割いて説明いただき、ありがとうございます。情報に乏しかったものですから、大いに感謝いたします。とは言うものの、困惑を隠しきれません。さらりと「何度か酷い状況に陥った」と言ったかと思えば「今年はより多くのプレイヤーが頻繁にゲームプレイできることへ焦点を移した」と言い、「現時点でお伝えできないこともありますが、皆さんに楽しんでいただけることを願っています。」と結んでいます。混乱があったことに疑問の余地はありませんが、まだ進行中のことをどうして包み隠すのでしょうか?プレイヤーベースで我々が好むであろう新機能を用意しているのはどうしてなのでしょうか?コミュニティと協力して包括的な愉しみを築いていこうかありませんか。そうすることで新たなプレイヤーやゲームプレイが増加することでしょう。非難するつもりはありませんが、私もレベル16へ到達したばかりでゲームプレイを愉しみつつも興味を失いつつあり、ナイアンティック社が我々をクライアントや従業員のように扱うのではなくコミュニティとして扱うことに難儀している状況に戸惑っているのです。

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2020/12/22 09:00
総じて私たちの目指す方向性へプレイヤーを導くことは極めて理にかなうことと思いますし、何を造るか明確にわかっていれば意義あることに思えます。いま現在はこれをヴァンガードと協力して進めています。総じて前述するように私たちには方向性があり、何かを試行してどのように機能するか知りたいということです。しかし、(X)(Y)(Z)の開発を事前に公表すれば、状況の変化に順応して別のことに取り組むことが非常に困難となります。例を挙げれば、バトルビーコンのバージョン1は開発できましたが、新型コロナウイルス感染症の影響で他の計画には取り組むことができませんでした。それはそれとしても、我々が現在開発を進めているサブスクリプション制といった機能に関しては余り言及してきていません。その理由は、この機能の実装が想定していたより遥かに困難なものであることが判明したからです。「じゃあ、これを開発するとしましょう」と言っておいて実装が半年後となれば不快に感じることでしょう。実際には1か月か2か月で開発できていたとしても、解消困難な事例が発覚することで検証が長期化するためです。なお、機能の公表は私の権限ではありませんし、通常はフォーラムへひっそりと投稿するよりも大々的にお知らせしたいと考えるものです。したがって、私から公表することはしません。繰り返しとなりますが、私たちはヴァンガードと協力することで、開発にプレイヤーの観点を取り入れようとしています。

ご指摘の点は、私もブライアンもほぼ同意しています。コミュニケーションはコミュニティとナイアンティックの信頼関係を築くものであり、それこそが私の視点から情報提供しようとしている理由でもあります。ブライアンもフォーラムで積極的に活動していますね。同時に、私はあらゆる視点でお伝えすることはできません。その点はお詫びいたしますが、私の提供する情報がお役に立てば幸いです。

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ofer2
2020/12/22 04:41(Forum)
Ingress Roadmap ?
Given the usual caveat of "this is my perspective, not an official statement, so any of this is subject to change" hopefully this can help shed some light. As you know a big focus of 2020 was trying to get Ingress to a sustainable place. This involved three components: providing value to the company as a whole (which you all helped out enormously with with portal scanning), reducing server costs (which we've cut down by a large factor), and increasing revenue (which has improved, but not significantly). Furthermore, we need to balance this goal with delivering features and gameplay that players will enjoy (unfortunately, covid impacted some of the gameplay ideas we had e.g. battle beacons, so we couldnt really expand on that concept). Needless to say that this is a difficult juggling act which we have messed up on a few times and will probably do so again, but we are working on improving. Furthermore, as we get closer to being in a sustainable place (and we are getting closer), it is getting easier. That being said, we are mostly shifting focus this year to trying to get more players playing the game more often. How exactly we will go about doing that over the course of the year, I dont know. There are a few things currently in the pipes which I cant announce, but hopefully you all will like.

Perringaiden
2020/12/22 04:45(Forum)
Ingress Roadmap ?
I know you can't comment on it to us, but can you poke @NianticBrian about subscriptions again, to help increase revenue? Longest teased feature ever (at least in the current age of Ingress).

Ofer2
2020/12/22 09:00(Forum)
Ingress Roadmap ?
Subscriptions is in the works, but as we've worked on it, we've discovered that it has quite a number of corner cases. E.g. what if you have a subscription on an iPhone but you login on Android (and vice versa). So, we're trying to iron out some of the issues we've found before releasing it.

ZeroHecksGivin
2020/12/22 07:12(Forum)
Ingress Roadmap ?
I appreciate you taking the time to comment, we all appreciate it since it seems to be severely lacking...

I have to say though, I'm completely puzzled.... In one breath you say, "this is a difficult juggling act which we have messed up on a few times" and shortly thereafter, "we are mostly shifting focus this year to trying to get more players playing the game more often" and then finally, "There are a few things currently in the pipes which I cant announce, but hopefully you all will like."
It's no surprise that there has been some mess ups, but why the continued secrecy regarding what's in the pipe? Why continue to place bets on your player base/community with new features Niantic hopes we like? Why not work with your community to build up confidence and overall enjoyment, because with that, comes new players and more play in general.
Not trying to completely roast you, but also, I just hit 16, kind of enjoy the game, but losing interest and just completely puzzled why it's so tough for Niantic to communicate with it's community instead of treating us like clients/workforce.

Ofer2
2020/12/22 09:00(Forum)
Ingress Roadmap ?

Generally, I think that bringing in players with the direction that we want to go in makes a lot of sense. I also think it makes sense when we have a good sense of what we want to build. We currently do this with the vanguards. The main problem is that we generally (as I've said above) have a direction and want to try something and see how it works. If we announce ahead of time that we're building X, Y, and Z, that makes it really hard to adapt to new circumstances and build something else instead. E.g. we only built out v1 of Battle Beacons, we didnt build any of the other plans on top of it because of covid. That being said, there are some features that we're currently building (e.g. subscriptions) that we also havent said very much about. The reason in that case is that its turning out to be a much more complicated to implement feature than we thought it would be. We would feel really bad if we said "Hey! We're planning on building this" and then having it come out half a year later (because it was actually built in a month to two, but got stuck in testing for much longer due to the discovery of corner cases, etc.). Lastly, it isnt my position to announce features and we generally want to do that in a higher production way than me making a small forum post, so thats why I dont do it. Again, with all that being said, we do try and use the vanguards to bring in the player perspective on the things that we're working on.

As for what you've said, I (and Brian) mostly agree. Communication is what builds up trust between the community and Niantic and thats why I have been trying to provide what perspective I have and Brian is also quite active on the forum as well. At the same time though, I dont have all the perspective and sometimes cannot provide that perspective. I apologize, but hopefully what I can provide does help.