参考人:シャポーに関する質疑応答

pac4.pngP.A. シャポー(P.A. Chapeau)
2017/12/06 08:50:43
先の投稿に寄せられた質問に対する私からの回答をお伝えするよ。続きを読んでくれ。付け加えて言っておくと、膨大な量になっているよ。


Michael Rother (Trminator)
それでは、求めに応じてお聞きします。かつてカルビンからの求めに応じてエイダのバックドアを開示したのはどうしてだったのでしょうか。
回答
その件については我が身に問い掛けよう。それは国家情報局すべてのシステム、とりわけエイダやオムニボアといった複雑なシステムに組み込まれたボックドアの標準操作手順だったんだ。私が「作った」わけでもないし、カルビンはその存在を知っていたよ。まあそうだね、私は選択する立場にはあった。問われた際に己の想いを抑えてカルビンにアクセス権をわたすことだってそうはせずにカルビンが疑っていた以上にエイダとの関係が複雑なものだと悟らせることだってできた。私は選択したのだ。それが正しかったかどうかはわからないがね。


Sarah Rosen (Silencieux)
どうして自らの恋人だったクルーをエイダを破壊する器として検出アルゴリズムをなかば崩壊に追い込む手助けをし、支援し、扇動したのでしょうか。
回答
ときとして私はエイダの不利益となる選択をしたこともあるが、エイダを破壊したかったのではない。エイダとそれに類することに責任を感じていたからだ。意図してエイダを「破壊」しようとしたというのは不適切だ。私の判断がエイダに仇なしたことは確かだが、それが人生というものだよ、人工知能にとってもね。選択とは周りに影響を及ぼすものなんだ。


AtLaZ TD
啓示の夜に起きた事件はエイダがデヴラを無傷で逃がすために他の死亡者をデヴラに見立てようとしたのでしょうか。
回答
その通りだ。当時にしてエイダは驚異的なほどの複雑で先を見越した考えを示していた。そしてより重要なことはエイダの思惑は表面的なものとは異なっていたということさ。


Achim (Metamorphis)
親愛なるリチャード・ローブ、おそらくは錬金術師の絵画に関する答えとナイアンティック計画で携わった検出アルゴリズム制作に関する「プトレファクティオ」の意味を示そうとしているのでしょうね。
回答
まずは君の解明に敬意を表そう。全くもって驚きだよ。どうして私がそのアートを所持しているかといえば、それは君がタイコのコミックで見て出元を探したと同じ理由だろうね。実に魅力的じゃないか。


miu2d4r ミウツー
ベンこそがイングレスプライムの映像で登場するスキャナーのようなものを持ち出した人物だったのでしょうか。私の知るベンは研究者なんかじゃありませんでしたが、この映像でベンのいる次元はどの世界なのでしょうか。科学者たちがその存在を思い描くパラレルワールドなのでしょうか。
回答
ベン・ジャックランドは興味深い男だが、そのすべてを知っているとは思わない。彼のことを知ったのは諸君と同じく「誤作動する携帯電話」の映像でのことだったよ。わかっている以上のことが彼にあるのだろうか。驚きはしないがね。初めてイングレスを公衆へ漏洩したのが彼だったのだろうか。おそらくはそのとおりだ。彼はエックスエム研究施設からそのスキャナーを取ってきたのだろうか。私はそう考えているよ。量子世界の質問に関しては物理学者の領分だ。私は途方に暮れるばかりで、答えるに適切な人材とは言い難いね。


Catalina Reyes (CataCat)
プロジェクト・ワイダにも関わっていたのでしょうか。そうであったなら、どのように関わったのでしょうか。
回答
私はプロジェクト・ワイダの被験者ではなかったよ。


Mustafa "MuMu" Said
それでは、あなたはベリティ・セケを作り出しましたし、国家情報局に雇用されて検出アルゴリズムの開発と調整にも協力しています。「トゥルースシーカー」を名乗るにも関わらず、過去の歴史で複数回にわたってレジスタンスに与してきました。当初のインベスティゲーション・ボードでの取り組みにも公平性に欠く漏洩さえ見られてもいました。中立を訴える人々にとってみれば、あなたが為そうと考えるほどには中立ではありません。そこで私は問いましょう。徐々にレジスタンスから脱却し、あなた自身の目指す中立的なトゥルースシーカーと、他の人々の刺激となる人物となるでしょうか。
回答
私の考えだが、真に中立たる人間なんていないし、そうであると主張する者は己に正直でないに過ぎない。その挑戦は真の中立性にはなく、それが実現不可能な概念であって中立は為し得ないと認識し、代わりに真実という大義に尽くすことにある。過去に「私は中立だ」と言ったことがあったなら、間違いを指摘してくれ。おそらくはそれが実現可能と信じていた頃もあったということだ。さて、私は偏見があれば不完全でもあるが、真実を目指す最高の提唱者にならんと努めているよ。


Kobalt Blues
クルーをその器としたように、あなたは検出アルゴリズムに自らを使わせたことがあったのでしょうか。検出アルゴリズムとは、今では先進的な人工知能に過ぎないのでしょうか。あなたがニューウェーブ・レジスタンスのリーダーなのでしょうか。あるいはそれらを生み出したのでしょうか。どうしてあなたの伝える真実を信用できるでしょうか。特にあなたのモンスターが関わることであればなおさらでしょうね。
回答
モンスターか、特定の立場から生じた質問のようだね。まず、私はクルーをエイダの器とは思わない。二人は協力関係を築き、互いに相手の器になったと考えているよ。次に、他に高度に発達した人工知能は実在するものと私は考えているよ。第三に、ニューウェーブ・レジスタンスは実在していると考えている。第四に、私の言葉を真に受けてはならないよ。自ら調査して事実を掴んでくれ。すべてを疑うんだ、私の言葉さえもね。それこそがトゥルースシーカーの意味するところさ。


Sarah Rosen (Silencieux)
ムスタファ・サイードはレジスタンスにあらず、その歩みはレジスタンスの妨害に帰結します。彼は断じてトゥルースシーカーにあらず、むしろ計略を巡らす傀儡子と言えるでしょう。
回答
私にも操り糸が巻きついていることかい?君は操り糸によってタイムパラドックスを生み出してしまったんじゃないかな。


MailEater (白ヤギ)
リチャード・ローブ、あなたへ訊ねたいことは山ほどあるのですが、二つにまで絞り込みました。いずれかでも結構ですので、どうかご回答願います。(1)「ナイアンティック・プロジェクト・ファイル」はストーリーを追ううえで極めて有用な参考資料であり、私たちは常々待ち焦がれているのですが、第5巻以降を発行する予定はあるでしょうか。(2)ナイアンティック計画の以前にはどのようなことをしていたのでしょうか。ナイアンティック計画へ参画する以前に従事した仕事の代表例をお教えください。
回答
(1)発行したいものだね。調査コミュニティの有志が協力を申し出てくれたよ。(2)何でも屋だったね。芸術分野にも従事したし、プログラミングも修得した。そういった仕事を評価され、独創的な考えで問題を解消させる視座を養っていったんだ。


JoJo Stratton
ワラタ・シンポジウムやカルビンの言及したプロジェクト・パンドラに関してどのようなことをご存知なのでしょうか。オムニボアに匹敵する画期的な開発への取り組みは行われているのでしょうか、あなたはどうででしょうか。オムニボアは今後どのような進化を遂げるのでしょうか。
回答
残念ながら、私はワラタの被験者ではなかったしプロジェクト・パンドラに関しても詳しく知らない。オムニボアに関して言えば、諜報機関がオムニボア開発を中断することはないはずだし、あらゆる情報システムへ介入できるようにし、データ活用できるようにしていくに違いないとは言うことができる。量子コンピュータが次なる段階となるのは間違いないが、故あって私は関わっていないよ。


Nauselin (ナウゼりん)
あのラブレターはどうして秘密にされなかったのでしょうか。
回答
隠し立てすることでもないからさ。どうしてもクルーへ連絡を取りたかったし、彼女が必ず目を通す場所があることは判っていたからね。インベスティゲーションの場さ。


Bela Oehser
あなたが何者かと慌ただしく携帯電話でやりとりする映像が流出しましたね。何かしら求められ、あなたは「なんだって?馬鹿げてる!」といった類のことを返していましたね。誰とやりとりし、どういったことを求められたのでしょうか。
回答
そのときのことははっきりと思い出せないが、「なんだって?馬鹿げてる!」といった言い回しは私が会話で頻繁に口にすることだね。もっとまともな交友関係がほしいものだ。


後日明(asatte666)
親愛なるリチャード・ローブ殿。大阪でのアノマリーにおける対談終盤に「ひとりのトゥルースシーカーとして、互いに疑問をぶつけあうことで我々は答えに辿り着けると信じているよ」とあなたは話されていましたね。私たちの文化圏には「切磋琢磨」という言葉があります。「競い合うことで自らを高めていく」という意味の言葉です。他方で「戦争がテクノロジーを発展させる」とも言いますが、この二つの言葉はうわべでは似通っているように思えるのです。そこで私が質問したいのは、私たちが二つの陣営に分かたれていることをどのようにお考えかということです。それは戦争のためなのでしょうか。あるいは発展のためなのでしょうか。
回答
面白い。幾度にもわたって議論してきたことだね。その真意は、我々は絶えず変化する存在でありながらその運命はもはや変えようがないということだろうか。もしそうであるなら、どうなることが良いのだろうか。流転の状態にあることだろうか、それとも陰陽いずれかが勝利した未来だろうか。その答えはわからないが、実に興味深い質問だ。


Laura Katajan and Mara Katajanira
リチャード・ローブ殿、あなたはご自身のしていることを理解しておられるのでしょうか。あなたの歩みが正道でその行動もそれに沿ったものであることに間違いないのでしょうか。啓示の夜はどうでしょうか。情報に欠落がみられますね。エイダはどうでしょうか。これも情報に欠落がみられますね。そして、あなたは何かしらをご存知でしょう。あなたがしてきていることをご理解されているのでしょうか。あなた自身が言うほどに中立を保っているのでしょうか、一方の陣営に加担していないでしょうか。実際には何をなさったのでしょうか、なぜ隠し立てしようとするのでしょうか。あなたの言う真実とはイングレスに関わるものでしょうが、あなた自身に関わるものに欠落があるのです。故に私が質問したいことは、知らされることのないまま様々なことが起きた今になって何故ご自身のことを明らかにしようとするのでしょうか。(マタ・カタジャニラ)
リチャード・ローブ殿、あなたはベリティ・セケ、検出アルゴリズム、クルーと関わっていましたが、いまだにそういったことにはほとんど触れようとしません。私が知りたいのは、実際のところ啓示の夜に何があったのか、NL1331とは何なのか、あなたはどちらに与しているのか、ということです。真に中立の者はいませんし見掛けどおりの者もいません。そのことを受け入れるべきなのですが、今なおあなたは実際に有り得るものと捉えており、あなたがおっしゃるほど中立であるとは思えません。真実に辿り着くため私たちは知っておかねばならないのです。もう私たちの期待を裏切らないでください。(ローラ・カタジャン)
回答
有り得るものとは捉えちゃいないさ。私は発見したものを提示して信憑性があると思うか否かを述べているのであって、そこからは諸君のすることさ。私が諸君を裏切ることはないさ、だって真っ先に私を頼るべきではないのだからね。裏表なく信頼できるのは諸君自身しかいないのだ。だから、常に問い掛けているのさ。常に「事実」を疑ってくれ。真実とは結果ではなく、過程にあるのだからね。


Yik Sheng Lee
リチャード・ローブ殿、私の質問は以前と変わることはありません。後にエイダの中核となる開発を行ったときにあなたの身に何が起きたかを教えてほしいのです。ナジアあるいは他の超次元知性体に侵されてしまったことで、1997年事件当時の記憶を持ち得てはいないのでしょうか。エイダのインターフェイスを「人間味ある」ものにするよう依頼された際、国家安全保障局で起きた運命の夜に開発を手助けしたのと同じ知性体に取り組んでいたことを自覚されていたのでしょうか。また、あなたはエイダから写真を見せられていましたが、クルーはそうなる以前のカタリナだったのでしょうか。
回答
最初の質問に関して答えると、その件を思い出したことはない。君の仮説は私に引けを取らないものだね。率直に言って、私はその事件が事実との記憶はないのだが、自らの記憶を疑うに足る証拠は十分に存在している。私はトゥルースシーカーがエイダに組み込まれていることは知っていたよ。カタリナに関する質問に関しては、過去に残されたままになっていることが幾つかあるね。


YutoRaion
ひと月前に大阪でいろいろと質問させてもらいましたが、エクソファイブ・アノマリーの第1日目を終えた後でその際に質問できなかった質問をお送りしています。ここではあなたに関係した幾つかの質問を抜粋させていただきます。すべての質問はこちらです。
質問1
あなたは「オースティンではエースとやりとりした」とおっしゃっていましたが、エージェントのエースがナイアンティック社の代表取締役社長を務めるジョン・ハンケ氏であることは存じています。エースとはキャンプ・ナヴァッロでお逢いしていたはずですが、オースティンではどのようなことをやりとりされたのでしょうか。
質問2
ビアラックス・アノマリー第2日目の直前にあなたのブログが「傍受」されましたね。実行者もそのように表現していましたし、あなたご自身もそう言っていました。当時は実行者がニューウェーブであるとの憶測が挙がっていましたが、あなたはどのような考えをお持ちでしょうか。
質問3
あなたは自らをトゥルースシーカーであると表明しており、如何なる陣営にも与しておられませんが、かつてはレジスタンスに与したこともありますね。レジスタンスとはシェイパーの影響に抗っていますが、他方でそれ以外の超次元知性体たるナジアを呼び込もうとしています。レジスタンス元来の思想に矛盾が生じていないでしょうか。
質問4
あなたの調査をしばしば支援している人々に関して質問いたします。ヴェルム・インベニリと直接お逢いしたことはあるのでしょうか。またご存知であればお教えいただきたいのですが、あなたが音信を断っていた時期に調査を牽引していたベリティ・セケはヴェルム・インベニリの構成員なのでしょうか。
質問5
調査で過去の情報を紐解こうとする際にナイアンティック・プロジェクト・ファイルは極めて有用な電子書籍ですが、ペルセポリスの途にあった2015年06月30日以降の情報を記した書籍は存在していません。今後新たな電子書籍を発行を予定されているでしょうか。
回答1
スキャナーの世界的な波及におけるナイアンティック社の役割に関してお話したよ。彼には全て否定されてしまったが、予想していたとおりではあるよ。
回答2
侵入の背後関係にはニューウェーブ・レジスタンスの存在があると考えているが、それも私の推測であって明確な証拠は持ち合わせていない。
回答3
「レジスタンス」と「エンライテンド」が割り切って思想を分割したものと捉えるのは誤りに思えるよ。陣営には様々な意見を持つ数多くの人々がいる。人々は意見を違え、理想を共有しあう。その総体としてレジスタンスとエンライテンドがあるのであって、ひとつの意見なのではない。
回答4
ヴェルム・インベニリと直に逢ったことはないね。彼らは亡霊のような存在だよ。ベリティ・セケとは彼女のことだね。彼女がヴェルム・インベニリに与しているかは知らないが、そうであってもおかしくはない。その構成員は謎に包まれているからね。
回答5
先の回答をご覧いただきたい。そうなることを望んでいるさ。


quirischa zlobnyy
あなたにはケン・オーウェンの殺害に関与していたとの疑惑があります。ケン・オーウェンはあなたを脅かし得る存在だったからです。あなたはエイダをプログラムしており、監視カメラの電源を落とす技術を持ち合わせていましたし、拳銃を撃つことは子供にだって出来ることです。あなたはリモートパーティシペーションを経験しており、遺体の移動に時空間を歪めるすべをご存知です。このような疑惑に対してどのようにお答えされるでしょうか。
回答
私はケン・オーウェンを殺害してはいない。そのような暴力に訴えたりしないさ。


Nikita Korolev NikaKor
ごきげんよう、リチャード!既に興味深い質問の数々があなたへ寄せられているのを拝見していますので和ませたいと思います。あなたの年齢と誕生日をお教えください。どこで生まれ、どういった学歴をお持ちでしょうか。どのような教育を受けてこられたのでしょうか。子供や親戚はいますか?どういった映画や書籍、音楽がお好きでしょうか。どのようにしてインベスティゲイト・イングレスへ投稿しているのでしょうか。そして、私たちの誰もが抱いている最も重要な質問は、あなたはアンドリュー・クルーグのラザニアレシピをご存知なのでしょうか、ということです。私は人並み以上にあなたのことを知りたいと思っているのです。
回答
節々で天気を感じ取れるくらいには歳とっているね。旅行好きな家庭に育ち、若くして世界中を見聞したことが今の私を形作ってくれた。学校は中退してしまったが、大きな要因としては飽きてしまったからだ。映画に書籍、音楽、私はあらゆる芸術に触れたかったからで、私の視野は狭くなかった。調査に関してはそれが使命だからだ。今となっては人生を掛けたものとなっているね。そして最後となったが、ラザニアは偽りと考えているよ。間違っている可能性はあるが、私はそう思っていない。これはクルーグが調理なんてできないということではなく、調理する時間がないと考えているからだ。ラザニアは手間暇のかかる料理であって、彼は多忙な男だからね。


Jozef Zubricky
質問1
ベン・ジャックランドとお逢いしたことはあるのでしょうか。あなたは彼と接点を持っているのでしょうか。
質問2
あなたの帽子はプラハでジプシーのヴァイオリン奏者から受け取ったものとおっしゃいましたが、それを身に着ける理由は何でしょうか。そこに秘密があるのでしょうか。
回答
彼とは逢ったことがある。直接のやりとりはないが彼は私を見つける方法を知っているね。帽子に関して言えば、私にとって最も貴重なものを守ってくれるものさ。


tetsuo takahashi (jaicat)
やあ、リチャード・ローブ殿。あなたは時折、文章に古いアメリカ音楽のタイトルを引用されますし、イングレス・オリジンではベースギターを演奏していますが、ポップミュージックの経験がおありなのでしょうか。
回答
かつてはガレージで録音をしたものさ。テープで流しては気の向くまま捨て去っていた。決して良いものではなかった。本職とするものたちではなかったが、そこが好きだったね。私はありとあらゆる音楽が好きだ。人類たる種が培ってきた最も精緻な言語に思えるからだ。


Tadashi Namizaki (a.k.a. PlSp)
質問1
犬と猫のどちらをお好きでしょうか。
質問2
牛肉と鶏肉のどちらをお好きでしょうか。
質問3
前述の回答のどちらをお好きでしょうか。
回答
答えがたい質問だね。


Michelle Smith
さて、あなたにはエイダやコミュニティの情報提供者といった多様な情報源があることは存じていますが、内部関係者とのつながりもあることも存じています。国家情報局、IQテック・リサーチ社、ヒューロン・トランスグローバル社、ヴィスル・テクノロジー社に情報提供者がおありなのでしょうか。以前、あなたはオムニボア進化の可能性に言及していましたが、それから改めて言及することがないのはどうしてでしょうか。その件についてより多くを知る機会があれば言及があるのでしょうか。幾多の記録はあなたが今ではエイダと呼ばれるアルゴリズムの調整に携わって以後も国家情報局に従事していたことを指し示していますが、それは事実なのでしょうか。スザンナー・モイヤーは多くの調査であなたと緊密な連携をとっていましたが、いつか彼女が見つかる日が来るとお考えでしょうか。あなたはクルーと連携していたこともあり、何年にもわたって彼女を助けてきました。彼女があなたへ去るように言ったときでさえ、あなたはその場に留まりました。あなたがクルーに恋心を抱いていてエイダと融合していたときでさえ変わらなかったと知られています。クルーはどこにいるとお考えでしょうか。彼女の生存に関する確かな手掛かりはあるのでしょうか。それはポータルネットワークの内にあるのでしょうか。あなたがプロジェクト・ワイダに加担していたというのは事実なのでしょうか。以上となります。これ以上多くを訊ねようとは思いません。シャポーへ先んじて感謝をお伝えしておきます。
回答
はい、私には至る所に情報提供者がいるよ。はい、オムニボアは本質的にも外発的にも進化していると確信しているよ。国家情報局は私がシャポーであることを掴んだ後は関わることを望まなかったよ。スザンナは現実の異相へと遷移したと考えているよ。それはクルーにも言えることだ。私はプロジェクト・ワイダの被験者ではなかったよ。


Incidence Matrix
リチャード・ローブ殿、あなたとデヴラとの接触は、あなたがエイダのバックドアを介してジャービスの暗殺を企てたか、あるいはエイダのバックドアを介してその暗殺に際してデヴラの代役を立てたことを伺わせるものでした。どちらが当てはまるのでしょうか。仮に前者であったなら、第三者が代役を立てた偶発的なことであったか、あるいはエイダ自身がその過程でデヴラを殺害せずに暗殺を実行する指示を行ったということでしょうか。
回答
エイダの思惑は知る由もないことだが、その夜に起きた事件における私の立場に関して言えば、起きた事件への関与を否定することはできないものの、私には一切の動機がないということだ。


Cyberwizard Productions
依頼があったからという理由だけで危険に及んだことを知ってなお、どうしてあなたを信用するというのでしょうか。あなたはその帰結を全く考えていなかったのでしょうか。今後どのようなことが起こるのでしょうか。私たちのためをお考えだというのであれば、あらゆることを考え抜くと誓約せねばならぬ、それなしには誰も信用することはなく、あらゆる言動を繰り返しチェックせねばならないでしょう。それで秘密を保持することを拒むというのでしょうか。私たちを極めて神経質にさせています。
回答
諜報組織から距離を置いている理由がそれだ。彼らは最終的な目標のために次のように言う。最善の結果を生み出すためには秘密を保持し続けなければならない、とね。対して私は秘密であることこをが間違いであって、真実が求められているのだから秘密を保持すべきではないと言う。私の歩む道が唯一無二であり正道なのだと信じ込むほどに私は純真ではないがね。


Ahimsa 4w0R1d (あひんさん)
クルーは生きているとお考えでしょうか。私は生きているものと考えています。誰が何と言おうと、私は信じているのです。
回答
現実世界の構造やアルティメット、ナジア・サブストレート、ポータルネットワークに関して知っているすべてを踏まえると、生死とは理解の及び難いものに思えるわけだが、彼女と再び逢えるとは考えていないよ。


R. Majere (Rmajere)
エイダの基礎を構築するためにどのようなプログラミング言語を用いたのでしょうか。
回答
私はエイダを作ってはいないが、彼女はオムニボアをもとに構築された。オムニボアは最新のシステム群と同じく相互通信する複数のプラットフォームを跨いで様々なコンポーネントが用いられており、単一のプログラミング言語とは言えないね。


樹栗田(VISTORON)
やあ、リチャード・ローブ殿。日本では甘味を召し上がられたのでしょうか。あなたにはお好みの甘味があるのでしょうか。お応えいただければ幸いです。目を通していただき、ありがとうございます。
Nao Whiteoak (oizopiyo)
たこ焼きはお好きでしょうか。
回答
鯛焼きをたくさん食べたよ。それにたこ焼きも大好きさ。大阪では、名前は思い出せないが端に大きなカニの飲食店のある通りで素晴らしい品々が売られているね。

P.A. シャポー

FacingTheHeat.jpg

IN WHICH PAC FACES THE HEAT
December 5, 2017 · by PAC · in EXO5

My answers to your questions from the last thread. Read on... (and be warned, it's a lot...)

Michael Rother (Trminator)
Well, you asked for it, so here goes: Why did you open a backdoor into ADA for Calvin, back in the day?
It's a question I do ask myself. It was Standard Operating Protocol for backdoors to exist into all NIA systems, particularly complex ones like Omnivore and ADA. I didn't 'create' them, and Calvin knew they were there. So, I had a choice. When asked, I could either open it and pass the access to Calvin and keep my own true feelings and thoughts safe, or not and let it be known to Calvin that I had a more complex relationship with ADA than he suspected.

I made my choice. I don't know if it was the right one.

Sarah Rosen (Silencieux)
And why did you assist, aid and abet the near-destruction of +A Detection Algorithm​ using your girlfriend +Klue S.​ as the delivery vehicle for the weapon to destroy ADA?
I have at times made choices that have affected ADA negatively. That's not because I want to destroy ADA, but because I feel like I have a sense of responsibility both towards her and about her. The implication that I would knowingly act to 'destroy' ADA is inaccurate. Has ADA come to harm from decisions I have made, sure. Such is life, even for AIs: Our choices affect others.

AtLaZ TD
Could ADA have organized the events during Ephiany night to make it look like that other dead person was made to look like Devra as a cover for her to get away unscathed and safe?
Yeah, definitely. Even during that era, ADA was showing surprising complexity and forethought, and more importantly, her motivations were not what they seemed on the surface.

Achim (Metamorphis)+3
Dear +H. Richard Loeb​ maybe you want to give some answers about your alchemist's painting and the meaning of 'Putrefactio' regarding the creation of +A Detection Algorithm​ in your appartment during the Niantic Project.
https://plus.google.com/+AchimMetamorphis/posts/Zb8tfd43DvP
OK, first, hats off to you for even tracing that. Seriously. Wow. As to why I have that piece of art? Maybe the same reason you went looking for the source after you saw it in the Tycho comic. It's got that captivating quality... doesn't it.

miu2d4r ミウツー
Is Ben who brought out the thing that seems to be a scanner that comes out in this lost videos?
youtube.com - Ingress Prime
Ben I know is not a researcher.
Which dimension Ben is in this video world?
Is this place a parallel world where scientists anticipate existence?
Ben Jackland's an interesting guy. I don't know that I know everything about him -- I first learned about him the same way you folks did... the 'Glitchy phone' videos. Is there more to him than we know? Wouldn't surprise me. Did he first leak Ingress to the general public? Maybe. Did he break out the enhanced scanner from an XM research facility somewhere? I think so.

As for your quantum reality questions, ask a physicist... that stuff makes my head spin, and I'm not the right person to answer those.

Catalina Reyes (CataCat)
Were you involved in the project Whydah? And if so...how?
I was not a subject of research in Project Whydah.

Mustafa "MuMu" Said
Ok then...

You created +Verity Seke. You were hired by the NIA to help create and tune +A Detection Algorithm. Despite your attempts to call yourself a "Truthseeker", you've chosen to side with the Resistance on multiple occasions in your history and you've even let that bias leak into some of the work you did on the original Investigation Board.

For someone who's claimed to try to be neutral, you're not as neutral as I think you'd like to be.

So all I can ask is this: is there a way moving forward for you to slowly remove yourself from the Resistance and realign yourself as the neutral Truthseeker you've tried to be and the one you've tried to inspire others to be as well?
This is my opinion: Nobody's really neutral, and those who claim they are, well, they just aren't being honest with themselves. The challenge isn't to be truly neutral, it's to recognize that you can never be neutral because it's an impossible idea, and instead to try and serve the greater purpose: The Truth.

If I have said in the past, 'I am neutral,' let it be known: I was wrong to have said that. Maybe at some point I believed that was possible. I don't anymore. Now, I just try and be the best advocate for the truth I can be despite my own biases and imperfections.

Kobalt Blues
Did you or have you ever allowed +A Detection Algorithm​ to use you as a vessle the way +Klue S.​ was used?

Is +A Detection Algorithm​ the only advanced AI in existence now?

Are you the leader of the New Wave Resistance or did you make them up?

Why should we trust you to tell us the truth about anything, especially if it involves your monster?
My monster... well, I guess you're coming at this question from a particular position...

First off, I don't believe Klue was a vessel for ADA. I think they chose a mutual partnership, and they were each vessels for each other. Second, I think there are other advanced AIs in existence. Third, I believe the NWR exists. Fourth, don't believe a word I say, ever. Do your own research. Learn your own facts. Question everything, even me. That's what being a Truthseeker means.

Sarah Rosen (Silencieux)
+Mustafa Said​ He's never been Resistance. The sum total of his work has been to thwart the Resistance.

He's never been a truth seeker either. More of a puppeteer with his own agenda.
So, like, the strings I control attach to me? I feel like you just created a time paradox out of puppet strings...

MailEater (白ヤギ)
Hi +H. Richard Loeb
I have a lot of questions I'd like to ask you, but narrowed them down to two. please give me answer either or both one.(1)"Niantic Project Files" is a very valuable references to investigate stories for us. We are always waiting for it, are you planning to release Ver.5 and later? (2)What were you doing before the Niantic project? I want to know some of your typical work before you joined the Niantic Project.
1) I would like to, and certain members of the Investigative Community have offered to help. 2) Jack of all trades. Worked in the arts, learned to code. Followed the work where it took me and developed a reputation and an expertise as an out of the box thinker and problem solver...

JoJo Stratton
What do you know about the Waratah Symposium, Project Pandora (mentioned by Calvin) and has anyone, have you, been working on a quantum equivalent of Omnivore? What is the next evolution of Omnivore?
I was not a research subject of Waratah, and I don't know much about Project Pandora, unfortunately. As for Omnivore, I will say that I believe the intel community will never stop developing Omnivore and expanding their ability to penetrate all information systems everywhere, and organizing and making usable that data. Quantum computing's the obvious next step, but for obvious reasons, I'm not involved.

Nauselin (ナウゼりん)
Why was not that love letter specified for confidentiality?
No big secret there, I needed to get a hold of Klue and knew that there was always one place she'd be sure to tune in: The Investigation.

Bela Oehser
A video was leaked wherein you can be seen talking hastily on the phone with somebody, they want you to do something, you're response was something to the effect of "what!? that's insane!" but you seemed to comply all the same. Who were you speaking to? and what did they wish you do?
I don't recall this exact moment. But I'm pretty certain that 'What!? That's insane!' is a pretty frequent response in a lot of my conversations... I may need better company...

後日明(asatte666)
Dear +H. Richard Loeb
You talked that "I really believe as a truth seeker we'll find the answers because we keep questioning each other." in the last of the interview in Osaka Anomaly.There is the word 「切磋琢磨 (Sessa-Takuma)」 in our cultural sphere. It is a meaning "Improve ourselves through competiton". Though in other words "War evolves technology", but I think these two words are falsely similar.

So my question is;
What do you think about why we are separated two factions? For War, or for improve?
This is interesting. It's a topic of discussion I've had frequently, in fact. The question really is: Are we the flux, and our destinies are where the flux is no more? If so, what's better? To be in the state of flux, or to be in the future where only the Yin or only the Yang have prevailed...

Don't know the answer, but you're right, that's a very interesting question.

Laura Katajan and Mara Katajanira
+H. Richard Loeb​ do you really know what you're doing? Are you sure you walk the right path and do your actions always follow it?

Epiphany Night? Seems there's a lack of information. ADA? Seems there's a lack of information. You have some of it.

Do you know what you are doing with it? Are you really as neutral as you claim, or do you side with one team?

What have you really done and why do you try and hide it? Your truth is part of Ingress, and the lack of real information on you is striking.

My question is this: why only now offer to reveal things about yourself, after so much has happened while we have been left in the dark?

Mara Katajanira

+H. Richard Loeb​, you were involved with +Verity Seke​, +A Detection Algorithm​, +Klue S.​, and others. Yet you tell us so little about those events.

What I want to know is what really happened during Epiphany Night, what really is NL-1331, and which side are you on?

Nobody is really neutral, and nothing is what it seems. I know you, of all people, should understand that, yet you take what you see as fact, and I'm not sure you're as neutral as you claim.

We need to know in order to continue our own searches for truth. Don't fail us now.

Laura Katajan
I don't take what I see as fact. I present what I find, and state whether or not I believe in its authenticity. What follows is what you do. I can't fail you, because you shouldn't be relying on me in the first place... the only person you can trust to be honest with you, is you. So always ask the questions. Always question the 'facts.' The truth is not an outcome. It's a process.

Yik Sheng Lee
+H. Richard Loeb​, my question to you remains the same as in the past. Please disclose what happened to you at NSA when you developed the core of what was later to become ADA. Were you totally ingressed by the N'zeer or other Exogenous Entities that you don't have any recollection of the incident in 1997? And when you were assigned to "humanize" ADA as an interface, were you aware that you're working on the same intelligence you helped developed that fateful night at NSA?

Also, was Klue, Katalena, the picture ADA showed you, before she became Klue?
To your first question. I do not have any recollection of this. Your theories are as good as mine. Frankly, I don't know that this incident was fact from my own memory, but enough evidence of it exists that I have reason to doubt myself. I was aware that Truthseeker was embedded within ADA.

As for your questions about Katalena. Some things are better left in the past.

YutoRaion
A month ago, in Osaka, I asked you many questions.
https://plus.google.com/+YutoRaion/posts/hAZL9aoiCPw
I was sending questions that I couldn't ask at that time after #EXO5 Day 1, I'll select some questions related to you from those.
All of questions: https://goo.gl/2oPfhb
1.
You said "I had a conversation with Ace in Austin," and we know that Agent Ace is Mr. John Hanke who is CEO of Niantic Labs.
You and Ace should have met with Camp Navarro, what did you and he talk about in Austin?
2.
Just before the second day of #ViaLux, your blog was "intercepted" -- well, as the criminal said so, I was call it so.
At the time, some of there was inference that the criminal was a New Wave, and do you have any idea about the criminal?
3.
You have declared that you are Truthseeker so you don't align to any faction, but once your align was Resistance.
Resistance is against the influence from Shapers, while trying to attract N'Zeer, another Exogenous Entity. Does not this contradict the original thought of Resistance?
4.
About the people who are often helping your investigations.
Have you ever met +Verum Inveniri directly?
And if you know, +Verity Seke, who was directing the investigation when you escaped from the grid, is he a member of Verum Inveniri?
5.
The e-book Niantic Project Files is very useful when going back to past Intel during the investigation process. However, there are no books that contain Intels on the way to #Persepolis, that is after June 30, 2015.
Are you planning to publish new e-books in the future?
1) We talked about the role of the company 'Niantic' in the dispersion and global coverup of the XM Scanner's spread. He denied all knowledge, which was to be expected.
2) I believe the New Wave Resistance were behind the hack. That's just my guess, I have no clean evidence.
3) I think it's a mistake to assume that 'Resistance' and 'Enlightened' are simplistic divisions of thought. Many people with many complex opinions form these Factions. They have disagreements, shared ideals and more. The sum whole defines the Resistance and the Enlightened, not a single voice within them.
4) I have not met VI directly. They're ghosts. Verity's a she. And I don't know that she is a member of VI, but she could be. Their membership is unknown.
5) See my answer above... hope so.

quirischa zlobnyy
There are rumors of your involvement in the death of Ken Owen, who could blackmail you.
You programmed the ADA, so you had the technical skills to turn off the cameras.
Now even a child can shoot a pistol.
You participated in the RPE, so you know how to move around and change the space and the time to move the corpse.
How could you comment on this?
I did not kill Ken Owen. I'm not just not a violent dude...

Nikita Korolev NikaKor
Good evening, Richard! I see that already a lot of interesting questions have been asked to you higher, so my will be more calm.
How old are you and when is your birthday? Where were you born and studied? What kind of education did you get? Maybe you have interesting parents or other relatives? What films, books and music do you like? How does the process of creating posts on the site Investigate: Ingress?
Well, the most important question that worries us all: do you know the recipe for lasagna by Andrew Krug?
I would really like to know more about you than an ordinary person. Thank you very much in advance!
Old enough to feel the weather in my joints. Grew up in a family that liked to travel, saw a lot of the world as a young person, and that helped shape me. Dropped out of school but mainly just because I got bored with it. Films, books, music: I like to experience all art and not be too narrow with my tastes. As for Investigate, it's a mission. It's my life's work, at this point.
And finally, the lasagna. I believe that the lasagna is a lie. It's store bought. I could be wrong, but I don't think I am. I know this not because I think Krug can't cook, but because I think he doesn't have the time to cook lasagna. That's a time intensive food to create, and he's a busy dude...

Jozef Zubricky
1. Have you ever met Ben Jackland in person? Are you in contact with him?
2. You said your hat was from gypsy violin player in Prague. What is the reason you wear it? Does it have some secrets?
I have met him, I am not in direct contact with him but he knows how to find me. As for the hat, it protects my most valuable asset...

tetsuo takahashi (jaicat)
Hi +H. Richard Loeb
You were sometime quote the old American music title in your writing.
Also You played Bass guitar in "Ingress Origins"comic.
Did you have the career around pop music?
Recorded a couple things in a garage once. Put em on tapes and gave 'em away for free. They were... not good. Definitely not career makers. I like music, all kinds. I think it's the most complex language we've figured out as a species so far.

Tadashi Namizaki (a.k.a. PlSp)
1) Which do you like dogs or cats?
2) Which do you like beef or chicken?
3) Which do you like 1)'s answer or 2)'s answer?
These questions are too difficult for me to answer...

Michelle Smith
Alright, I'll start off with this, I understand you have many sources, including ADA and those of the IC. But I know you also have some insider help.
Do you have sources in the NIA, IQ Tech, Hulong Transglobal, or Visur Technologies?A while back, you mentioned the high posibility of Omivore evolving.
Why have you not mentioned it again? Do you know more then you care to talk about?
According to many records and documents, you worked with the NIA further then after tuning the algorithim that is now ADA.
Is this true?
Susanna Moyer, the both of you worked closely together on many investigations.
Do you think she will ever be found?
You also at times worked with Klue. You assisted her much through the years. Even when she told you to stay away, you were there. It is known that you had a romantic interest in Klue. Even when she was merged with ADA.
Where do you think she is? Do we have solid evidence that she is alive? Even if it's within the Portal Network?
Is it true that you were a part of Project Whyda?
That's all. I do not want to ask to much. Thank you in advance, PA.
Yes, I have sources everywhere. Yes, I am certain that Omnivore is evolving both intrinsically and extrinsically. The NIA wanted nothing to do with me after they found out I was P. A. Chapeau. I think Susanna's moved into a different layer of reality. Same goes for Klue. I was not a research subject of Project Whydah.

Incidence Matrix
+H. Richard Loeb, your encounter with Devra could be taken to imply that you used ADA's back door to either make her (ADA) coordinate Jarvis's assassination, or alternately that you used ADA's back door to have her substitute someone else for Devra during said assassination. Which, if either, is true? And if the former, was Devra saved by happenstance, by a third party arranging a substitution, or by ADA herself working around the instructions she had been given to carry out the assassination without killing Devra in the process?
I can't guess at ADA's motives, but as for my own role in the events of that night, I cannot deny that I had a hand in what transpired, but nothing that happened was my idea or my desire.

Cyberwizard Productions
How can we trust you now... knowing that you did something so dangerous just because you were asked to? Did you not think about the consequences at all? What's going to happen in the future? If you're going to be any good to us at all, you're going to have to swear to think everything through, trust no one no matter who they are, and triple check every action you take. And refusing to keep secrets? That makes me very, very nervous.
That's what separates me from the Intel Community. They are looking at the end goal and saying: We should keep this secret because this will produce the best outcome. I say: We should not keep secrets, because secrets are wrong and we need the truth. I'm not naive enough to believe that my way is the only way or the absolutely right way. It's just the way that I think I need to live.

Ahimsa 4w0R1d (あひんさん)
Do you believe Klue is alive? me, yes I do. whatever they say, I do.
I think life and death are difficult to quantify given all that we know about the structure of reality, the Ultimate, the N'zeer substrate and the Portal Network. But I do not think I'll ever see her again.

R. Majere (Rmajere)
What kind of programming language did you use to create the base of ADA?
I didn't write ADA... she was built on Omnivore. Omnivore, like most modern systems, leverages a number of different components across multiple platforms that communicate with each other -- no single programming language can contain that.

樹栗田(VISTORON)+1
Hi +H. Richard Loeb .
Did you eat something sweets in Japan?
Do you have any favorite sweets?I am glad if you give me the answer.
thank you for reading.
Nao Whiteoak (oizopiyo)
Do u like TAKOYAKI?
Yes, I ate lots of Taiyaki. And yes, I like Takoyaki a lot. There's a street in Osaka (can't recall the name, big crab restaurants at one end) that serve some excellent stuff...

-PAC

H. Richard Loeb
2017/12/06 08:50:43
My answers to your questions from the last thread. Read on...