アスク・ミー・エニシング

krug_02.jpgアンドリュー・クルーグ(Andrew Krug)
2017/08/15 02:52:03
月曜日だ。イングレスに関連した質問をコメントで寄せてほしい。これから二時間ほど、寄せられた質問へ目を通して可能な限り多くを回答したい。少なくとも三つには回答するよ。コメント欄を探す手間を掛けさせないよう、質問と回答で更新しよう。

20170717_01.png

ルール:

  1. 個々の状況については質問しないこと。私はチケットシステムへのアクセス権を有していないし、たとえアクセス出来たとしても公に答えることはできないからね。
  2. 何かしらの機能を実装するかどうか質問しないこと。私はそういったことを判断する立場にはないんだ。私の意見を訊ねてもらっても構わないし、確認のとれることならばするよ。
  3. 過去のアスク・ミー・エニシングに目を通しておくこと。重複する質問は回答されない可能性が高いからね、双方が不満を感じてしまうことになるよ。
  4. ウィートンの法則に従うこと。挑発や暴言があればコメントは削除され、君はブロックされることになる。

追記1
質問を幾つか選んで回答を行うため、コメント機能を無効にしたよ。

追記2
質疑応答を書き加えたよ。

質問1
今現在、ローカルセルのマインドユニット・スコアはスキャナー奥深くに埋没しており、コミュニケーションパネルにはグローバル・マインドユニット・スコアしか表示されないことから、探し出す労力が強いられています。一般的な人々は、その戦いに自らの陣営が敗北した事実さえ知りはしません。公式サイト上でセルにおけるマインドユニット・スコアの統計情報を提供してみてはどうでしょうか。グラフや統計情報をセルのマップへ落とし込むことで情報を可視化すれば、フィールド活動やコミュニケーション、組織化、そしてより一般的な活動に対する動機となるでしょう。セル統計情報の好例を紹介します。
http://nr13-romeo-08.com
回答1
素晴らしいアイデアと思うね。伝えておこう。現時点では他に優先事項があり、その主たるものはイングレス2.0なのだが、このようなアイデアをすぐに対処できるかはわからない。だが、私は気に入ったよ。

質問2
2017年08月26日に迫るアノマリーシリーズを前に、混乱が生じる前に把握しておくべき新たなグリフシーケンスの出現はあるのでしょうか。
回答2
おそらくね。何らかの投票にもとづいてエージェント諸君にグリフシーケンスを決めてもらう可能性に関しては実際に発言したことだね。この件に関してはどうお考えかな。投稿に際しては私宛にタグを附けてくれ。

質問3
アンドリュー、先週のアスク・ミー・エニシングでは質問を投稿しようと頑張って起きていましたが結局は眠りに落ちてしまい、目を覚ましたときには質問受付は既に終了してしまっていました。他のタイムゾーンのプレイヤーに対してこのようなことが行われることは大変好ましいことではあるのですが、シンガポールのプレイヤーにとって、今は午前2時なのです。
回答3
私も寝ずにいたら質疑に応答することを失念してしまうね。真面目な話へ戻すと、事前に質問を寄せることのできるフォームを用意するというアイデアも考えてはいる。だが、膨大な質問を募集することにも注意が必要となるんだ。なぜなら私にはそれらに目を通す時間がないのだからね。したがって、アスク・ミー・エニシングは妥協の産物ということだね。

質問4
アンドリュー、オフィスにはまだすべてのバイオカードを飾るに足る壁があるのでしょうか。あるいはもっと広いオフィスが必要になっているのでしょうか。
回答4
より広いオフィスが必要になるだろうね。

質問5
ハッピーマンデー!公式イングレスショップの他国への発送に関して進展はあるでしょうか。幾つか手に入れたいスワッグがあるのです。
回答5
今日、良い知らせを耳にしたよ。皆さんに言ってしまったら、おそらく私は解雇されてしまうだろうね。この仕事を気に入っているから、過ちを犯してしまう前にタイピングをやめておこう。

質問6
私の知る限り、エドガー・アラン・ライトのキャラクターメダルはエセックスにおける調査員の献身的な働きに対して授与されてきました。公認スワッグのデザイナーや貢献者、コミュニティニュースの責任者、サイドストーリーの著者、ファーストサタデー主催者といった他の献身的な働きに対してはどのようなことをお考えでしょうか。同様の手法でしょうか、キャラクターメダルのように仮想的に報いられるのでしょうか。あるいはコインなどのように物理的に報いられるのでしょうか。
回答6
そうだな、そのからくりはボランティア・コインやPOCコインにあるね。つまり、我々は物理的にその人々を評価している。これは数か月前から取り組み始めた新たな試みだ。物理的なものとメダルのようなゲーム内のものとの双方で多くの人々を評価していくことは愉しいことと考えているよ。推薦してくれた幾つかの分野に関しては、理由あって実現しないだろうが、実現できる分野もあるし、我々は団結し得るコミュニティであると信じているよ。

質問7
オペレーション・ポータルリコンの未処理候補はどの程度残っているのでしょうか。少なくとも申請再開が着実に近づいてきてはいるのでしょうか。
回答7
75%が処理され、残るは25%となっているね。申請再開は差し迫っているよ。

質問8
ポータルに対するリンクの限界距離は8192kmと思われますが、開発陣はこの制限を超過させたことがあるのでしょうか。その検証に再び一致団結する必要があるでしょうか。
回答8
理論上は次元ノード内外で無制限にリンクすることが可能だと考えるエックスエム研究者もいるね。だが、既存のスキャナー技術で実現させることは困難だろう。リンクの限界は依然として研究されている。諸君の一致団結があれば、再び調査する機会が断たれることもないだろうね。

質問9
次節アノマリーで欧州へ赴くキャラクターがいないのはどういうわけでしょうか。
回答9
数か月前に私が赴いたじゃないか!というのは冗談で、私にはわからないな。

質問10
アンドリュー、私がスキャナーを介して招待した500名の友人たちはいずれもレベルアップしてくれません。もっと招待させてくれないでしょうか。
回答10
更に招待したいというのかい。ならば、そうしたことをしてくれる人物に心当たりはある。

質問11
次の一覧で最良の関係にあるのはどの組み合わせでしょうか。
回答11
シャポーとエイダだね。

質問12
次はいつビアラックス・エクスプローラーのような挑戦の機会が得られるのでしょうか。少なくとも月1で実施しなければ機会を無駄にしているように思えますし、特にアノマリーシリーズの時期には大きく間を置いてしまいます。
回答12
アノマリーシリーズ時期にも10月に1度行いたいね。これはあくまで私自身の希望であって、現時点で主張していることだ。

質問13
ガーディアン・メダルが最終的に破棄されるのはいつになるのでしょうか。
回答13
最善策に関して引き続き検討されているが、現時点で確定したことは何もないね。

質問14
ナイアンティック従業員や国家情報局作戦部隊による利用規約でなくウィントレードといったエージェント・ガイドラインに関する対応を訊ねてもよいでしょうか。
回答14
個人的な意見は明かしているよ。通常のゲームプイで意図的な協力関係があってはならない。これにはミッションデイやファーストサタデー、アノマリー、あるいはアート作成といったフィールド作戦などの特殊状況は含まれない。国家情報局作戦部隊がそれをどのように解釈するかまではわからないが、これが私の意見だ。

質問15
まもなくイングレスに新たな武器や防御装置が登場するとお考えでしょうか。
回答15
まもなくの意味を定義しなければならないね。イングレス2.0が導入されるより前に何かが起こるとは思えない。チームはイングレス2.0の導入達成へ注力しているのだからね。だが、イングレス2.0が導入され、安定動作していると判断された際には、新たな機会は無限に広がるだろう。2018年が本当に楽しみさ。

質問16
エンライテンドを付け足しのように扱うことのないナイアンティックの欧州代表者を雇用してもらえないでしょうか。個人的に、ナイアンティックの従業員は同社を代表しなければならないと考えています。
回答16
文意を推し量れていない部分もあるが、個人的には君の言っていることに努めているし、他の従業員も順守しようとしている。我々は完璧な存在だろうか。我々はヒトであって、エイダではない。従業員が友人へ連絡して情報入手したこともあるが、それは迅速で手軽だったからに過ぎない。これは人間的な振る舞いであって、地域に限定されたことではないよ。

質問17
ルート化した携帯電話に対してどのような見解をお持ちでしょうか。イングレス2.0はルート化した携帯電話でも利用可能となるのでしょうか。
回答17
かつて私はアンドリューショーというユーチューブ放送を行い、アンドロイド・アクティビストというウェブサイトを運営していた。私はオープンソース開発の賛同者であって、携帯電話のルート化はそういった中では非常に一般的なことだった。ルート化は通常できなかった数多くのことを実現させてくれるものだが、そこには良し悪しが内包されている。ルート権限を得ることは悪いことではない。それによって実現できることがあるのであって、ルート化を問題視してはならない。イングレス2.0がルート化を許容するかと問われれば、私ははっきりしたことを聞いてはいない。したがって、許容しないとの言葉を耳にするまでは、従前と変わらぬものと考えているよ。

質問18
発展を続けるアフリカにおけるプレイヤー基盤を組み込むためにどのような将来計画があるでしょうか。また、南アフリカに新たなサテライトサイトやアノマリー、ミッションデイは行われるでしょうか。
回答18
考えているアイデアを私へ伝えてくれ。今この瞬間にはアフリカで何かしら行われることは認識していないが、明日もそうであるとは限らないのだからね。

質問19
国家情報局はアフリカ全土に特別な配慮をするでしょうか。前回は実行可能と思われる幾つかの案を提示しましたが、今回も改めてお聞きしましょう。
回答19
まもなくポータル申請が再開されることから、アフリカに対して特別な配慮は必要ないものと考えているね。

質問20
我々はグリフが訴えていることにもっと注意を払うべきでしょうか。
回答20
悪くない考えだろうね。

質問21
「インパーフェクト」のグリフは近々修正の機会を得られるのでしょうか。
回答21
不完全なるグリフを完全なものにしたいというのかい?

質問22
イングレス・コミュニティには幾つか都市伝説が存在していますが、今回は広く知られたものを紹介しましょう。
質問22-1
中立ポータルではベリーレアのアイテムがより多く入手できる。
回答22-1
そいつは作り話さ。

質問22-2
新たに設置されたアクサ・シールドはそれより以前に設置されたアクサ・シールドよりも容易く破壊される。
回答22-2
わからないな。

質問22-3
ポータルを守る最善手は第1スロットと第4スロットとにシールドを設置することである。
回答22-3
そいつは作り話さ。

質問22-4
ポータル・ハックによってより早くMODを入手するためには、そのMODを設置しなければならない。
回答22-4
わからないな。

質問22-5
MUFGカプセルで何も得られないのであれば、いったんドロップしてみるか、いったん内容物を出し入れしてみるか、アイテムを並び替えるかすれば、アイテムの複製が開始される。
回答22-5
そいつは作り話さ。

質問22-6
レゾネーターはドーム状に表示されるシールドのアニメーションがあるポータル中央付近に設置することで高い防御効果を得られる。
回答22-6
常軌を逸したことのように聞こえはするが、私にはわからないな。

質問23
シュニッツェルとブラートヴルストならどちらでしょうか。
回答23
どちらかを選ばなきゃならないのかい?

質問24
再び詳細な計測結果は公表されるようになるのでしょうか。詳細な計測時刻やポータル確保の詳細といった両陣営の最終戦績に関わる情報です。
回答24
わからないな。

質問25
多くのエージェントからの苦情を耳にしたことがありますし、私自身も昨日経験したことなのですが、所有あるいはレゾネーターを設置しているポータルはゲーム内の通知が行われることなく攻撃、更には中立化されてしまいます。このような現象は無作為に生じているようで、通知の対象者がひとりか八人かといったことやアンドロイドかアイフォーンかといったことは無関係に起きています。これは広範に生じている問題なのでしょうか。時にはポータルを防衛できないこともあり、全く防衛できなくなることに憂慮しています。こういった問題をサポート側では認識しているのでしょうか。何らかの対処が行われるのでしょうか。
回答25
私の知るところでは、自らのレゾネーターがポータル上から失われるまで通知は5分毎に行われ、レゾネーターが失われてしまえば通知は行われない。ポータルに複数名のレゾネーターが設置されているなら、レゾネーターの残された者にのみ通知は行われることとなる。だが、全く通知が行われない状況には心得がない。その詳細をプライベート投稿で提示してもらえないだろうか。

質問26
アンドリュー、まずはこのオープンフォーラムにおいて質問できることに改めて感謝します。2017年05月にはソジャーナで730日間を達成したスクリーンショットの投稿に対してパスコードの提供が行われました。パスコードを受け取ったという人々もいれば、受け取れなかった人々もいます。このパスコードはどうなったのでしょうか。
回答26
問題は三点に及ぶものだった。まず、使用スクリプトに不具合を発見したことで、私はコードメッセージを全員へは送信しなかった。次にこれを手動で行うことで回避しようとしたのだが、誰かが投稿をスパム報告したことで事実上閲覧してもらえなくなった。最後にイングレスの公式アカウントからのプライベートメッセージを確認しなかった人々もいれば、投稿を完全に見逃してしまった人々もいた。いずれの問題かにかかわらず、連絡があれば喜んでパスコードを提供しよう。

質問27
プレイヤー数の減少率に比して新規プレイヤー数が不足しているように思えます。より多くのプレイヤーを再びゲーム復帰を促したり、関心を持ってもらえる計画はあるのでしょうか。
回答27
もちろんさ!

質問28
アノマリー開催都市でミッションデイが行われることを期待しています。ミッションデイの開催都市選定にはエージェントの関心や参加者数、場所といった要素が影響しているのでしょうか。
回答28
挙げてくれたどれもが当てはまるが、それだけじゃないな。

質問29
スプーファーによってポータルが攻撃を加えても所有していた陣営へ差し戻されないのはどうしてでしょうか。取り戻すために我々が苦労を強いられるのはどうしてでしょうか。戦略的価値で左右されてしまうのはどうしてでしょうか。不正行為は不正行為ではないでしょうか。対処されていないのであれば、その説明をしていただけないでしょうか。すぷーファーには充分早期に使用制限が課されますが、いったん失われたポータルには数週間が要されてしまっています。
回答29
主たるところは戦略的価値にもとづいているね。都市部のポータルであれば容易く奪還できてしまい、奪還に要するリソースの観点で山頂のポータルとは大きく異なっている。それが正規のエージェントによるものでなくスプーファーであるとの主張には検証が必要であるから、自動的に復旧されることはないよ。

質問30
アノマリーメダルを階層型にして現地で獲得したメダルの識別を容易にすることは検討されたことがあるのでしょうか。あるのであれば、その将来計画を明かしてもらえないでしょうか。
回答30
その件については内々に話したことがあるね。エージェント諸君としてはどのようにお考えだろうか。諸君の考えを私宛に投稿してくれ。

質問31
誤検出による使用制限はどのように扱われているのでしょうか。少なくとも週に二度はこのような話を耳にしていますが、どうにかすることはできないのでしょうか。
回答31
毎週行われている使用制限の規模や活動したプレイヤー数を考慮すれば、週に二人というのは非常に低い誤検出率だね。正直なところ、それ以上誤検出を引き下げることができるとは思えない。とはいうものの、それが平均の値であるとは思わない。私は過去6か月間で10名のエージェントが誤検出によるものと特定し使用制限を解除するのに苦労してきたよ。

質問32
国家情報局作戦部隊はポータルアピールに関して見落としを確認する手続きに取り組んでいるのでしょうか。オペレーション・ポータルリコンが欧州で開始された際にポータルアピールを投稿しましたが、もう11週間になります。
回答32
国家情報局作戦部隊は手続きを見直し、見逃しがないようにしているよ。私と国家情報局作戦部隊へ君のアピールした情報を再送してくれ。単なる人為的なミスかもしれないからね。

質問33
ビアノワールの計測データをいただけないでしょうか。本当にお願いします。
回答33
私にはわからないことだから、はっきりとしたことは言えない。だが、期待して待つには余りにも時間を経てしまったから、もう私は期待していないよ。ただ、予期せぬ事態が起きたんだ。

質問34
エドガー・アラン・ライトがいつ自らの新メダルを発表するかご存知でしょうか。
回答34
彼と直接話すべきだろうね。彼を見つけることができるならばだが。

質問35
ナイアンティックの社是とはどういったものでしょうか。
回答35
ナイアンティックの使命は、現実社会でヒトとしての経験を豊かなものとする新興のテクノロジーを活用していくことにある。我々は移動し探検し対面による社会交流する製品を作り上げたいと考えているだけだ。公式サイトからの引用だけどね。

質問36
アンドリュー、時速50km未満で走行していたにも関わらずスピードロックを受けたとの報告があるのですが、何らかの変更が行われたのでしょうか。もしそうであるならば、現状の制限速度はどうなっており、それはどうしてなのでしょうか。
回答36
私は知らないな。

質問37
あなたが関わっていないことは承知していますが、ご存知のことがあればお教えください。「ナイアンティック・プロジェクト・ファイル第5巻」はいつ公開されるのでしょうか。この件について何らかの情報はあるでしょうか。
回答37
私は知らないな。

質問38
1本の指でスキャナーを操作することができるでしょうか。ポケモンGOと同じようなものでしょうか。
回答38
私の知る限りでは、それはイングレス2.0で実装されるよ。

質問39
ビハンド・スキャナーは今後どうなるのでしょうか。
回答39
素晴らしい質問だ。かつてのようにしたいとは思っているが、毎週木曜日に行うことは困難なことで重労働だ。もし私がやるならば、生放送ではなく撮りためて、スケジュールが許せば映画化するのだがね。鑑賞してくれるだろうか。

質問40
今週見聞きした中で特に興味深かったことは何でしょうか。
回答40
ああ、諸君に伝えたいものだ。本当にね。まもなく諸君もそれを、あるいはその発表を目にすることだろうね。

Andrew Krug
2017/08/15 02:52:03
It's Monday, Ask Me Anything #Ingress related in the comments. In several hours, I'll go through what was submitted and try to answer as many as I can. At a minimum I'll answer three. I'll update the OP with the questions and answers so you don't have to go searching in the comments for them.

Rules:
#1: Don't ask about personal situations. I don't have access to the ticketing system and couldn't comment publicly if I did.
#2: Don't ask if we will implement something. I don't make those decisions. Asking for my opinion on features is ok though and if I can confirm something I will.
#3: Read the previous AMA's. Asking a repeat question is likely to go unanswered and we both will be frustrated.
#4: Abide by Wheaton's Law. Trolling and abuse of this AMA will likely get your comment(s) deleted and you blocked.

EDIT 1: Disabling comments to select the questions.
EDIT 2: Adding the questions and answers.

Q1: Antony "tony2001" Dovgal - At the moment local cell MU score is hidden deep in the scanner (COMM shows only global MU score) and you have to know where to look for it, so an average Joe doesn't even know his faction is losing the battle. What do you think of creating an official site with cell MU score stats? A map of cells with some pretty graphs and stats to visualize the data would definitely motivate people to field, communicate, organize and play more actively in general. Here's a nice example of stats for one cell: http://nr13-romeo-08.com - NR13-ROMEO-08
A1: I think that's a wonderful idea. I'll pass it along. With other priorities at the moment, Ingress 2.0 being the main one, I'm not sure we'll see anything like this immediately. But I like it.

Q2: Ariel Diana (Arielsmurfeater) - Is there going to be any new glyph sequences released before the anomaly series on August 26th, that the Glyph Journal should be aware of before all chaos breaks out?
A2: Maaaaaaaaybe. We were actually commenting about maybe letting the Agents decide the next few phrases based on some sort of voting system. What do you think of that? Tag me in a post with your reply.

Q3: chew whye chiz (SlippersBoy) - Hey Andrew, I've tried staying awake for last week AMA session to post a question, fell asleep in the end. When I woke up, the AMA session has already ended. Will love to see this being done to accommodate the players from other time zones. Singapore player here, it's 2am now.
A3: But then I would have to stay awake and completely forget answer questions. On a serious note, I've been toying around with the idea of creating a form people can submit questions to ahead of time. But I also have to be careful about soliciting too many questions because I won't have time to read them all of answer them all. So it is a fine tradeoff.

Q4: Suus B (Se7enOfNine) - Hi Andrew! Is there still room on the wall for all the biocards, or do you guys need bigger office space?
A4: We're going to need a bigger office. /insert Jaws meme

Q5: Happy Monday :D Do you have a status update for shipping to other country's for the official Ingress shop? I would love to get my hands at some swag.
A5: I was told some good news on this front today. I would probably get fired if I told you though. Because I like my job I'll stop typing before I incriminate myself.

Q6: Gerald Wolf - The Edgar Allan Wright Character Badge was given to (as far as we know) reward the intense dedication of the investigators at Essex. What do you (and/or Niantic) think about rewarding other positive examples of intense dedication (like the officially licensed swag designers/contributors or the dedicated community-news-anchors or passionate creators of fanfiction or organisers of FS's) in a similar manner? What types of dedication would be rewarded using virtual objects - like profile badges - and what would be rewarded using physical objects - like coins?
A6: Well... the secret is out about the volunteer and POC coins. So we do recognize those people using physical objects. That's new as of a few months ago. I think it could be fun to recognize more people with both physical and in-game items like badges. Some of the categories you recommend probably can't happen for obvious reasons. But others could and I'm sure as a community we could come up with a bunch.

Q7:Brent Hollett (Perringaiden) - How far are we from the end of the OPR queue, or at least close enough that we'll have submissions reopen?
A7: We are 75% through the queue. There is 25% remaining. We are very close to having submissions reopen.

Q8: Erik Christiansson - The limit of incoming links to a portal seems to be 8192. Have you/the dev team increased that limit? Do we need to unite again to retest it?
A8: Some XM researchers believe that, in theory, a Portal could be linked infinitely both within and without our dimensional node. However, this would be difficult to achieve in practice, especially using our existing scanner technology. The upper bounds of linking is still be researched. We would not turn down an opportunity to research this again should you unite to do so.

Q9: Joris Huijs - Why are no ingress characters travelling to Europe for the next Anomaly?
A9: Because you had ME there a few months ago! I'm kidding. I have no idea.

Q10: Nele Pieper (Niye) - Hey Andrew. The 500 new friend invites I get via Scanner with every LevelUp are not enough. How about more?
A10: How many more do you want? I know a guy that make things happen.

Q11: Mario Valenzuela II (Relique) - Which ship was/will be the best ingress NPC ship from the following list?
A11: PAC x ADA

Q12: Drew Dondero - When will Ingress have more challenges like the Via Lux Explorer? I feel like not having at least a monthly one was/is a wasted opportunity, especially since there was such a huge delay between anomaly series.
A12: I would like there to be one in October between Anomaly series. That is just my personal preference and what I am advocating for currently.

Q13: Valentin Brückel - When will the Guardian Badge finally be retired?
A13: There are ongoing discussions about what the best course of action would be. However, nothing is finalized at the moment.

Q14: Ratoo Li​- Hi Andrew. May I ask what's NIA employees, and NIA Ops' attitude towards actions violating not TOS, but Agent Guideline? eg. win-trading.
A14: My personal opinion is on the record. Intentionally cooperating during the course of general game play should not occur. This does not include special events like Mission Day, First Saturdays, Anomalies, or even special fielding missions to make art. I don't know how NIA OPS interprets this though and this is just my opinion.

Q15: Jared Elgvin - Do you think we will see new offensive XM weapons or defensive devices in ingress soon?
A15: Define soon. I don't think anything will happen prior to Ingress 2.0 being released. The team is really focusing on getting that done. However, once it is released and deemed stable, the opportunity for new things will be limitless. I'm really excited for 2018.

Q16: Valentin Brückel - Is there any thought given to having a European Niantic representative that doesn't treat the Enlightened as an afterthought? In my mind, NIA employees should be Niantic representatives first and faction members second, not the other way around.
A16: There is context here that I am missing. However, I personally try to reinforce exactly what you said. I know our other employees also try to adhere to it as well. Are we perfect? No. We are human. Not ADA. There are times I'm sure when an employee has reached out to a friend for information because it was quick and easy. This is an entirely human thing to do and is not exclusive to one region.

Q17: Cliff Martin (CliffM) - What's your take on rooted phones? Will ingress 2.0 allow rooted phones?
A17: I used to do a YouTube show called The Android Show back in the day and wrote for a website named Android Activist. I'm a big proponent of open source development and rooting a phone is something very common in that ecosystem. Rooting enables a number of things you could not otherwise do without. Therein lies both the good and the bad of the situation. Obtaining root access is not evil. What the person does with it can be. Don't blame root. Will 2.0 allow root? I haven't heard anything definitively one way or the other. So I'll assume things will be the same as they are now until I hear otherwise.

Q18: Desmond Hopkins - What are future plans for incorporating the growing player base in Africa and possibly another satellite/anomaly/Mission Day in South Africa?
A18: Send me a message with what ideas you have. At this exact moment in time, I am not aware of anything specifically for Africa. But that doesn't mean tomorrow we won't.

Q19: Viona Senke - Would NIA consider a special dispensation for Africa as a whole? I gave some options last time that I thought might be viable, but I'll hold off this time.
A19: With portal submissions returning very soon, I don't foresee the need to give Africa special dispensation.

Q20: Adriaan Koster - Should we pay more attention to what the glyphs are telling us?
A20: Probably not a bad idea.

Q21: Terran Dunklee (Smock42) - On another note, any chance of a fix for 'Imperfect' any time soon?
A21: You want the imperfect glyph to be perfect?

Q22: Cutie Pie BeetlePie - There are some urban legends in Ingress community, could you confirm or refute them please. Here are the most popular ones:
1) neutral portals give more very rare items;
----- this is a myth
2) the newly installed AXA shields get destroyed easier than the ones installed a while back (say, a day ago);
----- not sure
3) installing the shields precisely in 1st and 4th slots is the best way to protect the portal;
----- this is a myth
4) you should install mods to obtain them back from a portal hack sooner;
----- not sure
5) if mufgs don't produce any stuff, you need to drop it and acquire or unload stuff and load them up again or unload then drop/acquire and load, probably even reordering items, after that they'll start duplicating the items;
----- this is a myth
6) resonators are defended better when installed close to the center of the portal under the animated dome of the shield.
----- sounds too crazy to be true but I don't know

Q23: Mario G. (Tropus) - Schnitzel or Bratwurst?
A Schnitzelwurst? Do I have to pick one?

Q24: Krzysiek Ż - Will full anomaly measurement reports ever come back? With Measurement Time Details, Portal Ownership Details and possibly other details influencing final scores of each faction.
A24: I don't know.

Q25: Nicole Lynn - I've heard complaints from lots of agents and even experienced this myself as recently as yesterday... People are complaining about portals they own/have resos on being attacked and even neutralized without ANY in game notifications. It seems to happen randomly and doesn't matter if it is one person on the portal or 8 different agents, or whether users are Android or iPhone. Is this a widespread problem? It is bad enough sometimes we can't defend portals because of lag, but not being able to defend at all is really disheartening/frustrating. So... Is support aware of it? Are they doing anything?
A25: As I understand it, it is 5 minutes between notifications until your resonator is off the portal. Then you'll get no more notifications. So if multiple people are on a portal, only the last gets the notification. But I am not aware of situations with no notifications at all. Can you send me the recent details in a private post?

Q26: Andre Koopal - Hi Andrew, first again compliments for this open forum to be able to ask questions. In may 2017 there was an action to post your screenshot with a 730 day (2 year) sojourner to receive a passcode. I hear from people they have received one, but others have not. What happened with those passcodes?
A26: The problem was three fold. I discovered a glitch in the script I was using so it didn't send the code message to everyone. I tried to correct this by doing things manually however... someone(s) was reporting posts as spam which effectively hid them. Lastly, some people didn't check their G+ feed for a private message post from the Ingress account and missed the post altogether. Regardless of the issue, if people contact I am happy to provide them a code. #goodintentions

Q27: Jesse Harris - It feels like there's a very high rate of player attrition and a lack of new players to offset it. Is there any plan to try bringing people back to the game or to encourage more players to check it out?
A27: Absolutely!

Q28: Dexter Torres (nineteen8t4) - I hope some of the Q4 Anomaly sites have Mission Days attached to them. Are decisions to have Mission Days at a particular site influenced on agent interest, likelihood of participation, turnout, location?
A28: All of the above, plus more.

Q29: When spoofers take out portals why aren't they set back up with the faction that owned it? Why do we have to jump through hoops to maybe get it set back up? And why is it dependent on strategic value? Cheating is cheating. Set them back up if they are still blank. The spoofers get banned fairly quickly but the portals take weeks if they get reset.
A29: It is largely based on strategic value because if you can easily recapture a portal, like one in the middle of a city, that is different than one on a mountain top in terms of resources required to recapture. They aren't automatically setup because we need to verify the claim that it was a spoofer and not a legitimate Agent.

Q30: Matt Jenkinson (Crowbar) - Has there been any discussion on a tiered XM Anomaly medal system to make it easy to identify badges that were attained from being onsite and if so, can you share any future plans around this?
A30: We've talked about this internally. How do you, the Agents, feel about this? Tag me in a post with your thoughts.

Q31: Tom Cohen (Tomco2210) - What the hell is the deal with all those FALSE-POSITIVE bans?! I hear about at least two of these PER WEEK, anything you can do about that?
A31: Two a week is actually a pretty low false positive rate when you consider the amount of bans that occur and the amount of unique Agents playing weekly. I'm honestly not sure that we could get it lower. That said, I don't think it is two week on average. I'd have a hard time naming 10 Agents over the last six months that had a false positive and were unbanned.

Q32: Munch WillbeBlue - Is +NIA Ops still working on reviewing their processes making sure they not missing anything regarding portal appeals ? It's now been 11 weeks sinds I posted my initial portal appeal after OPR came to europe.
A32: They are done reviewing their process and have put processes in place to ensure things don't get missed. Ping me and NIA OPS on your appeal. It might just be a problem of human error.

Q33: Geoff Weyl - Can we get measurement data from Via Noir? Pretty please? Pretty please with a cherry on top?
A33: I really can't provide a definite because I don't know. But to set expectations, if it has been this long, I wouldn't wait any longer. But stranger things have happened.

Q34: Mario Valenzuela II (Relique) - any idea when +Edgar Allan Wright​​​ will release his next batch of Edgar Allan Wright medals?
A34: You would have to talk to him. If you can find him.

Q35: Bart Van Haver - What is Niantic's Mission Statement?
A35: Niantic's mission is to use emerging technology to enrich our experiences as human beings in the physical world. We seek to build products that inspire movement, exploration, and face-to-face social interaction. (taken from nianticlabs.com)

Q36: Jana D (Chamyra) - Hi Andrew, some agents reported being speed locked even while traveling less than 50km/h. Were there any changes made? And if so, what is the new max speed and why?
A36: I do not know.

Q37: MailEater (白ヤギ) - Though I know that you are not in the position to produce it, tell me anything you know. Do you know if or when "Niantic Project Files" Vol 5 is going to publish? Is there information on that?
A37: I do not know

Q38: Roger Flores - Can we move the scanner just with one finger ? Same as POGO? #Please
A38: As I understand it, this will be a feature of Ingress 2.0.

Q39: Shaun Snee - What is the future of BTS?
A39: Great question. I would love to bring it back. But doing it live every Thursday was hard and a lot of work. If I did bring it back I would make it a pre-tapped (not live show) that I could film when my schedule allows. Would people watch?

Q40: Kevin Meyer - What's the most interesting thing you've read or seen this week?
A40: Oh god. I want to tell you. I really do. I think you'll see it soon enough or a demo of it.

Week Five AMA: https://plus.google.com/+AndrewKrug/posts/5fLEFJgVPjJ
Week Four AMA: https://plus.google.com/+AndrewKrug/posts/7e5nSSweBkw
Week Three AMA: https://plus.google.com/+AndrewKrug/posts/gAansJ7SnJ3
Week Two AMA: https://plus.google.com/+AndrewKrug/posts/MS65QMiN3bu
Week One AMA: https://plus.google.com/+AndrewKrug/posts/gXhAgnLRLAi