インテルマップのアクセス制限とオペレーターの重要性

Kris Habraken
2014/10/19 14:34:07
悪い方向へと進んでいるようだ。
ナイアンティック・ラボから連絡が入ったのだ。

どういった問題があったのか、皆さんへ報告したい。もう何度目のことかわからないが、ナイアンティック・ラボは間違っている。自分が何に驚いているのかわからぬほどだ。このゲームに対するナイアンティック・ラボの管理方針は間違っており、プレイヤーコミュニティとの関係を悪化させるものだ。

大半のエージェントは、主に効率的・効果的なガーディアン狩りを目的とした「スクレイピング」に対して猛烈な反意を示してはいる。だが、このような状況を許したのはあなた方自身の責である。全くもって利己的なゲームプレイをガーディアンメダルという報酬として導入したのだから。これは積極的に他のプレイヤーによって阻止し得る唯一の報酬である。もちろんこれは敵対行動を促進することであるし、「マインドユニットの確保」というゲームの中核からは外れたものだが、昼の次に夜が来ることが明らかなように個人やコミュニティは、努力が報われるために、あるいはガーディアンがどのように機能するか知るためにツールを開発していく。それは何らかの形でスクレイピングを可能とする情報となることを意味している。

あなた方がインテル・スクレイパーを阻止したいのであれば、ガーディアンのメダルを廃止すればよい。あなた方に先見の明があるか事前にコミュニティからのフィードバックを募っていれば、このような状況に陥ることはなかったはずだ。

  • それゆえに私は言いたい。おっと、陳腐な言い回しだが、驚くことに、まったく驚くことに、ナイアンティック・ラボは未だに成し得ていない。
  • 人々の抱えるインテル上の問題を扱うパブリックポストが用意されているか?いいえ、だ。
  • 「何か間違っている」以上の説明がエラーメッセージ上に表示されているか?いいえ、だ。
  • インテル要求に際して転送速度制限に上限の80%に達した際のポップアップ警告は表示されているか?いいえ、だ。
  • 膨大なインテルを必要とする作戦やアノマリーの運営担当、報告に関するプレイヤー活動のホワイトリストなどが用意されているか?いいえ、だ。
  • 我々は必要に応じて速やかに上記のいずれかを得ることができるか?いままでにないものは、いいえ、だ。

 インテル上からアクセスを断たれスクリプトを利用するプレイヤーたちは孤立どころの話ではない。

  • 両陣営の数多くのアノマリー開催地担当オペレーターからアノマリーの最中にインテルからアクセス制限を受けたとの報告が挙げられている。
  • 私自身も昨夜二度目となるアクセス制限を受けた。幸運にもオペレーター任務は入っていなかった。初めてアクセス制限を受けたのは2週間前のことだが数日間に渡った。先週行った最も膨大なインテル利用は2時間に渡る作戦であったが、僅か60km四方においてフィールドを階層化させることだった。
  • 私の現地コミュニティにおいては、ひとりの熱狂的な新米レベル8エージェントが単独で立案して数夜に渡り現地で印象的なフィールドを形成したことでインテルからアクセス制限を受けた。まさにぶち壊しである。

作戦の失敗を喜ぶような者はいないが、それがヒューマンエラーであったり、神の作為であったり、相手陣営に阻止されたものであったのであれば、大半の人々は冷静に受け止めることだろう。失敗の直接要因がゲームの不具合や過剰なボット対策によってアーティファクト・ポータルへのリンクを成し得なかったり、オペレーターがアクセス制限を受けて妨害リンクの確認ができなかったためであれば、人々の熱意は大いに冷め、恨みにすら思えることだろう。ゲームを速やかに、あるいは意図した通りに実行できないのであれば、貴重な時間と金を費やすことにますます消極的になっていくだろうし、イングレスの世界的な認知や成功にとって極めて大きな弊害となるだろう。

概説
ナイアンティック・ラボは方針を元に戻すべきだ。正当なプレイヤーたちをボット以上にインテルからアクセス制限していると私は確信しているのだが、そうであれば間違っている。プレイヤーとの効果的な交流を開始すべきである。ゲームプレイに関する決定やシステムの変更を行うに際して、まずはフィードバックを得るべきである。変更を行う場合には事前に状況を説明し、変更する理由を詳細に説明すべきである。ゲーム上で発覚した問題がある場合には、まず我々に回避手段と問題となった箇所の無効化を我々に伝え、修正の日程と優先順位を報告してほしい。

イングレスのコミュニティを誇るのであれば、支援しようではありませんか。

IMG_7004.jpgジョン・ハンク(John Hanke)
2014/10/22
ガーディアンに関する意見に感謝したい。
アクセス制限に関しては、サービスの品質を維持し新機能を導入していく一方で、ゲームに有害な活動に対処しようと様々な要因を調整している。インテル・オペレーターは明らかにこのゲームの大きな役割を担っており、あなた方の意見は伝わっている。ご期待願いたい。

Kris Habraken
2014/10/19 14:34:07
Oops Something Went Wrong

An Open Letter to Niantic

I'll tell you what has gone wrong: its you Niantic, you have gone wrong, for the umpteenth time (I don't even know why I am still surprised). Your management of this game has gone wrong, and your communication with your player base has gone wrong.

I get it, most people are vehemently opposed to the automated "scraping" of Intel (largely to enable effective/efficient guardian hunting).
But you brought this situation on yourself. You introduced a reward for purely selfish gameplay (the guardian badge), and you made it the only reward that could be actively denied by other players.
This of course makes it a magnet for adversarial behavior, outside the core mechanic of "capture mind units". So as sure as night follows day, less scrupulous individuals/communities develop "tools" to assist in these endeavors, and due to how the guardian mechanic works, this means scraping Intel in one way or another.

If you want to stop Intel scrapers, get rid of the guardian badge. If you had any foresight, or (shock, horror!) solicited feedback from the community on badges prior to going live with them, you likely wouldn't be in this situation in the first place.

Which brings me to communication. Ah yes, that old chestnut. Surprise, surprise, you still suck at it Niantic:
* Has there been any public post explaining the issues people are having with Intel? Nope.
* Has there been a more descriptive error message than just "oops, something went wrong"? Nope.
* If Intel requests now have "rate-limiting" (or similar) applied, has there been a warning added that pops up when we hit 80% of that limit? Nope.
* Has there been any recourse (such as whitelisting) for players acting as "operator"/"dispatch" for operations/anomalies (requiring periods of heavy intel usage)? Nope.
* Are we going to get any of the above any time soon? If history is anything to go by, nope...

It is not just isolated players running scripts receiving intel bans:
* There have been reports from both factions of numerous anomaly site operators being intel banned mid-anomaly.
* I myself was intel banned for the second time last night (thankfully, didn't have any operating scheduled), after being intel banned for the first time two weeks ago (for several days). The "heaviest" intel use I had done in the past week was 2 hrs operating for some local layered fields in an area of only about 60km^2.
* An enthusiastic, freshly minted L8 player in my local community, was intel banned after single-handedly planning and putting up some impressive local fields several nights in a row - way to kill that buzz.

No-one enjoys it when an operation fails, but most can take it in their stride if the failure was due to human error, act of god, or being outplayed by the other faction.
The thing that really dampens enthusiasm and builds resentment is when the failure is a direct consequence of game bugs/over-zealous anti-bot measures, such as not being able to link to an artifact portal, or an operator being intel-banned for doing a routine check for blocking links.
If players can not rely on the game to run smoothly and as intended, they are going to become more and more reluctant to spend their precious time and money on it, and that will be hugely detrimental to the perception and success of Ingress worldwide.


TL;DR:
Niantic turn your anti-bot dial back down from 11. If you are intel banning more legitimate players than you are bots (which I'm sure is the case), then you are doing it wrong.
Start communicating effectively with your player base. If you make a decision regarding game-play, or change a mechanic, how about getting some feedback first? And if you do make a change, state it well ahead of time, and back up it up with reasons as to why you are changing it.
If there are issues found in the game, front-foot them, give us workarounds/disable exploit vectors, and give us a timeline/priority for the fix.

You say you pride yourself on the community Ingress enables - well how about supporting it?

+Ingress +NIA Ops +John Hanke +Brian Rose +Joe Philley +Anne Beuttenmüller +Brandon Badger 

John Hanke
2014/10/22
Thanks for the comments on Guardian.  In terms of access, we are juggling many factors trying to deal with activity which harms the game while also trying to provide good quality of service and new features.  Intel operators are obviously a big part of the game though and your message has been received.  Stay tuned.